Monday, January 26, 2009

el dia de Jose Marti

Radmagret, tenksom og vakker hest i Viñales
Mitt foerste moete med Cuba

Foerste kvelden - noiaen har ikke ennaa naadd sitt hoydepunkt;)


Hallo! I dag (tror jeg) er den store Jose Marti dagen. 85 aar siden hans doed. Han er den store frigjoeringshelten som befridde cubanerne fra de brutale spanske conquistadorene. Han er den virkelig store helten her og mange av Fidels foer-revolusjonaere ideer ble hentet fra Jose Marti. Dagene i Havanna gaar sin travle gang. Det er saa mye folk, biler, hunder, musikk, roping - kaos! Men jeg begynner aa se et visst system i kaoset og det er godt for mitt forkjoela hode. Har vaert paa en del konserter med den norske antropologistudenten Marit. Musikken har minnet om en blanding av salsa, rumba, heismusikk, grandprix og puddelrock. Akkurat saann er cuba for meg naa. En helt syk miks av alt mulig rart, som tilsynelatende virker helt normalt.

Internett er veldig dyrt her og denne session med bloggskriving koster meg omkring 70 kroner! Saa saann er det. Internett tilgang for cubanerne er lov, ja, men ikke veldig tilgjengelig. Paa universitets biblioteket har jeg funnet to maskiner og alt du gjoer blir registrert. Vi har moett mye forskjellig folk og meningene de har om landet sitt er delte. Veldig delte! Noen studenter er de beste kommunister man kan tenke seg. Andre har mer innstillingen som vi i vesten kanskje kan tenke oss, at hver dag er en kamp for aa overleve og at de sitter inne med, det en venn av meg kalte saar kunnskap, det vil si en kjennskap til alt det vi har tilgang paa. Og det gjoer det vanskelig for dem aa akseptere virkeligheten de lever i. Men alle mennesker proever aa skape mening i sin egen hverdag og det er mange maater aa gjoere det paa.
Til neste gang mine venner!

1 comment:

kirsti said...

Det er første gang jeg prøver meg på dette, men jeg lærer fremdeles. Jeg kan bare underskrive på at Havana er et herlig voldsomt spetakkel som jeg savner nå når jeg har reist derfra, og at Vinales er bedagelig og avslappet, vakkert med paradisiske trekk, tror jeg. Cubansk kaffe er sterk og uovertruffen, designet for sarte mager. Marianne kan anbefales som reiseselskap, kommer enkelt i kontakt med lokalbefolkningen på et utmerket spansk etter hva jeg kan bedømme! Ha gode dager Marianne. klemmer fra Kirsti