Wednesday, February 4, 2009

Cuba for alle?

Med revolusjonen i 1959 avskaffet Fidel rasisme og sosial differensiering paa grunnlag av hudfarge og opphav. Siden har ikke rasismen sett dagens lys paa Cuba, men i gatene, paa hotellene, i hjemmene, paa arbeidsplassen, paa skolene, i politibilene og ikke minst i sinnene til folk, ulmer rasismen. Slaveriet paa Cuba ble avskaffet i 1884, saa vidt jeg husker. Under Batista, som her blir kategorisert som mulatt, var diskrimineringen stor. Batista selv maatte lage sin egen rikmannsklubb fordi han var svart i huden og slapp ikke inn paa hvitmannsklubbene. Naar vi prater med ungdommer og studenter her, med ulike hudfarger aapenbarer det seg et visst moenster. En svart gutt Marit snakket med her om dagen ble arrestert og hun har ikke sett noe mer til han. Jo moerkere du er i huden, jo stoerre sannsynlighet er det for at du blir stoppa av politiet for aa sjekke id kortet og rullebladet ditt. De snakker om "personas malas" og "personas buenas", jo svartere du er i huden, jo mer mala er du. Det er en brutalitet i dette her som ikke lar seg forklare. Folk blir arrestert fordi vi snakker med dem. Samtidig faar man inntrykk av at oekonomiske forskjeller foelger til en viss grad hudfarge. Dermed er det saann at en del er avhengig av aa ha kontakt med turister for aa overleve. Som bakeren jeg snakket med som tjener 10 cuc i maaneden (tilsvarer 70 nok). Man har ikke sjangs til aa overleve paa den lonna. Jeg har en ide om at mange av de som flyktet cuba under revolusjonen var velstaaende, hvite cubanere, som ikke lenger fikk ha pengene sine i fred. Disse og etterkommere av disse sender naa penger til sine slektninger paa cuba, slik tenker jeg at en del forskjeller kan opprettholdes. Jeg vet ikke sikkert om det er saan, men det er mulig. I en kommunismens Edens hage faar ikke alle like muligheter til aa ha et godt liv. Alle kan overleve paa Cuba, men ikke alle kan leve. Det er "Patria o muerte".

Oioioi. Ellers har jeg det veldig bra! Man opplever forskjellene paa kroppen, og det er sterkt, men det er veldig mange flotte opplevelser her ogsaa! Jeg og Marit er paa ulike konserter nesten hver kveld. Det koster stort sett ingenting og det er veldig populaert blant unge og gamle cubanere. Her om dagen var vi paa et undergrunns hiphop sted. Skikkelig stilig sted. Lavt under taket og masse folk. Jeg reklamerer for "Manna" og det slaar mer eller mindre bra an hos cubanske ungdom. Ellers tror alle at jeg er 15 aar gammel og lurer paa hva jeg gjoer her uten foreldrene mine og om jeg er ferdig med high school!

Vi har hatt to dager paa stranda. Playa del este, som det heter, ligger en kort cubansk busstur unna havanna. Der er det rett og slett krysstallklart vann (som i Lofoten bare varmere), hvite strender, solstoler, billig cerveza og den beste maten jeg til naa har smakt paa cuba! Jeg tror jeg svoemte minst 2 kilometer. Deilig!

Naar det gjelde mitt faglige oppdrag her foeler jeg at det er nyttig aa vaere her i havanna, men jeg gleder meg samtidig til aa komme til vinales og ta fatt paa mitt egentlige prosjekt.

Jeg savner dere der hjemme i Trondheim, i Oslo, i Tromso og hvor dere ellers befinner dere. Og jeg graater en skvett inni meg hver kveld. Store klemmer fra marianne

13 comments:

~ Vegard ~ said...

Utrolig gøy å følge med Marianne, føler nesten at jeg er tilstede fordi du beskriver alt veldig godt :) Gleder meg til å følge med videre, kos deg! Pass opp så ikke Fidel leser bloggen din, kan være litt oppertunistisk ;)

Unknown said...

Hei hei.
Koser meg masse med bloggen =)
Høres ut som du har det supert.
KOs deg masse.
stor klem Carolyn.
PS send litt sol og varme til køben =)

mikke said...

Hei Marianne!

Spennende å lese det du skriver.
Cuba ser jo fantastisk ut tross alle de sosiale utfordringene landet har..

Håper alt står bra til med deg!

Michele

kirsti said...

Nettopp kommet hjem fra en meter snø, og trærne tunge av nysnø, fant jeg den oppdaterte blogen din. Det er så fint å lese om alt, glad du får lange svømmeturer. Selv om det er mye gåing i habana, blir det kanskje lite bevegelse for deg som er så gjennomtrent. spennende med konsertene dere går på, flott at dere treffer så mange unge.Nå har du allerede vært 3 uker på øya, og det er 14 dager siden jeg dro hjem. Jeg er ennå helt full av inntrykkene og vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av dem. Føler at en del av meg er der fremdeles. sender deg alle gode vibber der du holder til på toppen av hønsestigen. Jeg har sendt avgårde manus i dag, det er en milepæl det og. gleder meg til neste melding.
Klemmer fra mor,

Marcus said...

Historien om hvordan folk tror du er 15år ga meg flashback til samtlige utenlands( og innenlands)reiser jeg har gjort.

Jeg husker særlig godt en 350år gammel vietnamesisk kone i San Francisco mest (og eneste) lugubre strøk som lo så gebisset klapret da jeg forsøkte å kjøpe sigaretter fra kiosken hennes.

Jeg har konkluderte med at de primitive kulturer man finner utenfor ring3 rett og slett blir redd og forvirret av vakre og rene vesen som oss.

Et par praktiske ting jeg kom på: Gi lyd hvis du trenger penger. Vi nekter å bli frarøvet god blog underholdning bare fordi Cubaneserene er gjerrige på interwebben sin.

Husk også å e-poste alle verdifulle computer dokumenter (som hovedoppgave) til noen du stoler på slik at du har en backup når laptopen blir stjælt.

Sofia sitter og klapper i hendene og er akkurat så pøblete enn 8-9mnds baby skal være. Jeg forteller henne selvsagt historien om hennes eksentriske tante som satt seg på båten til Amerika for å bo sammen med de innfødte og lære seg deres ritualer og...hva annet lærer man av de innfødte?

Uansett, hennes kommentar var å gulpe en liter halv fordøyd melk over seg selv og omegn. Jeg tror det er et godt tegn.

Jeg ble kalt inn på kontoret til John her om dagen og bedt om å finne meg en Au-pair. Han har på mine vegne signert meg opp på 4 nye filmer de 3 neste årene...heldigvis overskygger angsten for neste kjøretime all annen angst, så jeg tar egentlig det hele med ro. Max Manus er nå sett av godt over 1 mill(!). Tror du litt norsk krigspatrotise/propaganda ville falt i smak hos cubanerne?

Kos deg!

:)

klem fra,
M, S & T

marianne said...

Saa koselig aa faa meldinger fra dere! Godt aa hoere om alt som skjer og jeg skjoenner at jeg er i ferd med aa transformeres til den flagrende papegoeye-oeredobb-dama som jeg alltid har ledd av selv! Det er helt utrolig med max manus og det maa foeles utrolig godt etter alt arbeidet dere har lagt ned. Jeg er helt overbevist om at det hadde blitt en slager paa cuba, selvom de nok hadde benyttet anledningen til aa feire che og fidel bare LITT i samme anledning. Gleder meg til flere saftig og sprudlende innlegg! naar det gjelder penger saa bruker jeg nesten ingenting her (tror jeg¿). Kanskje i underkant av en hundrings om dagen, og det er jo ikke saa gaerlig! Utrolig flott med fire nye filmer, og naar det gjelder neste kjoeretime kan du bare vaere glad du ikke kjoerer i havanna! Store klemmer til alle fra chicitita og marianita, jovencita!

kenneth said...

Hei alle sammen!
Føler det er på tide at jeg óg entrer denne scenen! Har jo tross alt hatt én og annen finger med i spillet når det gjelder (det eldre) innholdet på denne bloggen;)
Artig å følge med på hva som skjer!(selv om jeg også inngår i omfattende korrespodanse andre steder;))
Det kommer vel ikke som noe større sjokk at cuba er et kontrastenes, for ikke å si et perspektivdannende sted å være. Artig å se at Marianne endelig får se sin barndoms lære satt ut i praksis!
Driver for tiden å tråler nettet for billige flybilletter. Det er ikke hver dag sjansen til en slik tur byr seg..
Her i trondheim baner livet seg vei langs isete gater med gråvær og en isende motvind. Men lyspunkter finnes både i og utenfor linjene. Føler meg godt tatt imot! Og hvis noen lurte er alle besøkende hjertelig velkomne;)

marianne said...

Saa koselig aa se deg her ogsaa Kenneth! Gleder meg til aa vise deg alt det fine og rare og voldsomme her! Hils alle bondetampene i Trondheim:)og pimp selvfoelgelig!

Stooooooooooore Klemmer!

andvon said...

halla Marianne og Kenneth
får lyst til å stikke til cuba, går det båt dit?
ser ut som du har det fint, stå på og husk empiri (nesten det eneste ordet jeg husker fra sos.ant studiene;)
hilsen erik

krimpern said...

hehe datan stod signa inn i klatrevakta sin signatur, men meldingen var fra meg (erik),
heioghå

Morten said...

Hei, pasvik hilser.

Morten

Øyvind said...

Hei Marianne:)

Så utrolig morro det er å lese bloggen din. Fargerike skildringer som gjør at jeg nesten er der sammen med deg. Høres ut som du har det bra, ta til deg alt du kan av opplevelser og erfaringer. Kos deg videre. Klem fra Camilla.

Siri said...

Hei Marianne
Utrulig kjekt at du får oppleve Cuba og får et kjempeeventyr å ta med deg seinere i livet. Du er ei tøff ung dame!
Du skriver også kjempebra. Blir reisesyk av å lese :-)
Kos deg masse og nyt tida.
Helsing Siri