Monday, February 23, 2009

Foerste klatredag

Don Antnio i Vinales
Michel spiller trommer for storfamilien i Havanna paa 15 aars dagen til Eda Maria

15 aars dagen til Eda Maria i Havanna

Vinales i ettermiddagssol



Den foerste uka i Vinales har blitt fyllt med mye gaaing, sykling, kabal paa dataen og smaaprating rundt omkring. Rundt titusen innbyggere gir ikke allverden av liv, men naa har det begynt aa ta seg opp. I gaar var jeg aa klatret for foerste gang. Jeg maa si at jeg var livredd og skeptisk. Dagen foer hadde jeg sett en kjempe iguana paa en og en halv meter, samt en doed slange mens jeg var ute aa gikk alene!!! Endte med at jeg sprang min vei tilbake til byen med hendene presset mot munnen for ikke aa gaa helt amokk. Vel, i gaar moette jeg Yarobi og syv amerikanere tidlig paa morgenen for aa dra avgaarde. Taxi til cragget. Jeg og Yarobi varmet opp med en fantastisk 6a, bratt og paa gigatufaer. Etterpaa gikk vi en fire taulengders 6c, overhengende hele veien. Utrolig flott!!!!!!!! Da vi var paa fjerde taulengde hoerte vi et kjempe brak, stein, og vanvittig med hyling. En av amerikanerene hadde falt i det et tak loesnet. Brukket ankel og taxi tilbake til Vinales. Myndighetene og politiet har hatt masse moeter med befolkningen og spesielt klatrerne de siste dagene. De skjerper kontrollene og strammer grepet. Sier at de vil arrestere alle cubanere de ser som klatrer. Forklaringene spriker. Yarobi sier at naa er det krig. I familien jeg bor hos er stemningen spent. De staar i fare for aa miste tillatelsen til aa ha turister boende. Mye krangling. "Aldri vaert saa ille" sier noen. "Aldri vaert bedre" sier andre. I dag kommer Marit paa besoek fra Havanna. Det blir bra. Store klemmer fra meg.

6 comments:

~ Vegard ~ said...

Endelig litt oppdateringer fra Cuba jenta :) Legg opp noen Cuba klatre bilder da!! Hva er grunnen til at klatring ikke skal være lov? Merkelig! Du får ruste deg til krigen med ekspress slynger :)

Kristin said...

Oj, synes det høres skummelt ut jeg! Pass deg for slanger og andre lumske kryp... :)

kirsti said...

Og slik går no dagan dine med altslags. iguanen på en og en halv meter må ha vært litt av et (skremmende) syn. Og den døde unevnelige. bra du får besøk så dere kan være flere om hendelsene. Johanna har skaffet boka du ba om, så den skal vi nok få sendt med Reidun. Her i vår del av verden er lyset i ferd med å vende tilbake, og det er tendenser til tidlig vår i lufta. Ta vare på deg midt oppe i alt. Klemmer fra Kirsti

kenneth said...

Hørt at man på cuba kan bli arrestert for å bære på seg et kopi av de internasjonale menneskerettighetene! Blir regnet som propaganda mot staten..
Achtung baby, sier jeg bare!

Sissel said...

Ser ut som du faktisk koser deg i Cuba Marianne! Kose deg masse du då, så får du tenke litt på oss her hjemme i Norge ;)

pablo said...

Venga Marianne! Espero que todo vaya bien por aquellas tierras!!
Aqui solo hay nieve, joder!
Abrazos gordos!