Sunday, February 1, 2009

Et hundeliv i havanna






I natt droemte jeg febrilsk og vaaknet utslitt naar klokka ringte halv aatte. Jeg foelte stemningen fra gatene her, med de sjuke og ensomme hundene, alt soeppelet, luktene, fuktigheten, de vakre fargene paa husveggene, alle mennene som sjikanerer, alle kvinnene som vugger avgaarde og ser paa deg med en blanding av forakt og beundring. De gamle; kvinner og menn, som selger popkorn, soetpotetchips, kjeks eller aviser. Tannloese smaa kroker, smilerynker og dype bekymrede kloefter mellom oeynene. Jeg begynner aa forstaa litt mer av alle lydene paa gata. Kan kjenne igjen lydene paa ulike type biler, jeg kjenner rytmen over kryssene, kan se hvor fort bilene kommer. Jeg manoevrerer meg gjennom plagsomme menn, trange smug, lange koeer, hundebaesj, menneskeurin, soeppel, stoev. Ytover dagen, i bakgatene, er tempoet roligere, der er mer oversiktlig. Lyden av salsa og son hoeres fra en leilighet. Gatene er nesten som jord. Her har en gang vaert asfalt, men ikke lenger. Folk skuler og stirrer om hverandre paa den roedhaarede, vinterbleke jenta som gaar gjennom nabolaget dems. Jentene og kvinnene hvisker seg imellom og ler, guttene plystrer og roper. Jeg gaar anspent og avslappet paa en gang gjennom min erobring av nok en gate i Havanna.

4 comments:

kirsti said...

Så fint å få rapport. Du skriver godt. Jeg kjenner igjen Habanarytmen når jeg leser. Den kommer nok til å krype innunder huden på deg og bli en skjellsettende erfaring etter hvert. Nydelige strender på bildene. Kan de fungere som pusterom? Ha gode dager framover. Klemmer fra mor.

Johanna said...

Så fint du skriver! Høres ut som du begynner å kjenne byen. Kos deg på de fine strendene, her i oslo er det -10 grader, men strålende sol.
Klem fra storesøster

pablo said...

Bueno, bueno.
Aqui ha nacido una futura escritora!
La habana y su malecon, sus playas, parece que estaras bastante bien por alli!
Disfruta mucho!
Klem.

marianne said...

takk alle sammen:) og saa flink du er med bloggen Kirsti! I gaar maatte jeg hjemme meg paa rommet mitt fordi hun jeg bor hos ikke ville at den sladrete nabokona skulle se meg! Ha ha ha, hun sa at hun var "muy chismosa". Hun driver nok litt paa begge sider av loven:)

ta vare paa dere. Masse klemmer fra marianne