Wednesday, February 18, 2009

Vinales!

Hallo!

Lenge siden naa. Det har vaert to intense uker i Havanna. Jeg har overlevd en kraftig forkjoelelse (som fornyer seg hver dag, men som ikke lenger foeles dodelig), en uke med privat spanskundervisning i bakgaarden der jeg bodde i Havanna, diverse strandbesoek til var lokale paradisiske perle, utallige timer med salsa dansing (norwegian stiffness), 15 aars dagen til en jente i Havanna (paa denne dagen kunne hun sminke seg, nappe oyenbryn, ta paa kort kjole osv for foerste gang). Jeg har vaert paa Parque Lenin (som er en fornoyelsespark i utkanten av Havanna). Jeg har moett Tove Bakke og en gjeng norske forfattere. Vaert paa internasjonal bokmesse. Jazzfestival. Det har rett og slett vaert stappfullt i disse to ukene, og soevnen har blitt kraftig nedprioritert. Derfor foeltes det veldig deilig aa sette seg paa bussen til Vinales med min enorme bag og vite at det ventet meg en rolig tilvaerelse der den kommende maaneden. Roylan, fra den espeologiske forening i Vinales, og Yarobus, den lokale klatrelegenden her, pluss en herremann til ventet paa meg da bussen ankom Vinales. Menn er menn og de insisterte paa aa baere baggen min de droye 500m til huset - det var saa vidt vi kom frem! Gutta forsvant og jeg befant meg hos en enormt koselig familie med tre generasjoner smilende romdrikkende, sigarroykende cubanere. Familien har spredt seg utover et halvt nabolag og det er hele tiden synging, matlaging, grisegrynting, hanegaling, babygraating, osv. Jeg har vist frem bilder av mine smaa nieser og resten av familien. Jeg lager kaffe til gamlefar og spiser frukt med Adriana paa 4aar. Jeg og Don Antoni (gamlefar) sitter i hver vaar gyngestol hver kveld og drikker rom blandet med vin og han royker sigar.

Det er vel strengt tatt denne flotte og utrolig gavmilde familien som forelopig har gjort mest inntrykk paa meg i Vinales. Ellers har jeg ikke klatret noe enna. Kjenner jeg kvier meg aldri saa lite for aa bevege meg ut i slangeland og buskas. Jeg har gaatt lange spaserturer rundt i omraadet. Det er stor byggeaktivitet overalt etter orkanene. Alle snakker om orkanene som var, likevel foeler jeg ikke at jeg har faatt den store aha opplevelsen angaende dette temaet med tanke paa prosjektet mitt. Det er forelopig andre temaer som er veldig spennende og mer interessante. Vi faar se.Ellers er det to utesteder her, og stort sett bare gamle campesinos med svaere macheter i beltet og turister. Tror det er i hjemmene til folk at sjarmen finnes.

Ellers kommer Reidun 4-25.mars og Kenneth har kjoept billett 8-21.april. Det blir saa utrolig deilig aa faa dere paa besoek!!!!!!!!! Store klemmer fra Marianne

4 comments:

kirsti said...

Kjære Marianne
Så herlig at du er på nett og å få beskrivelse fra Vinales. Rom med vin eller vin med rom høres ut som rimelige blandinger begge deler. Og familien du bor hos virker passelig raus. Jeg er spent på å høre rapport fra bokmessa når tid og rom en gang har plass til det. Stas at besøkene skal renne inn hos deg. Du kan sende dem foran deg på stiene i fjellen også!Jeg har min siste natt i sjøbod nr 1 i Manndalen. Utenfor er det mørkt, stjerneklart men ingen måne, kuling, vinden uler rundt hushjørnene og bølgene skvulper under gulvet, men jeg har det godt og varmt. Ungene skriver morsomalvorlige overdrivelser og underdrivelser, og jeg får alle, og da mener jeg alle til å skrive, lærerne også. I morgen er det Tromsø og Litteraten og Mansur og ytringsfriheten. Det blir fint. Til helga er det barnebarna. Jeg har kjøpt votter til dem fra Manndalen. Jeg gleder meg til neste refleksjon fra Vinales. Lykke til med det folk kan fortelle deg om orkanene som for over landsbyen du bor i. Klemmer fra Kirsti

roffe said...

Du får nok slå deg på sigarer du også, så du kan ha med deg en litt mere merkbar last enn klatrefri og rom/vin hjem.
Hyggelig og lese nytt kapittel!
Lykke til fortsatt. Rolf

~ Vegard ~ said...

Så fint å lese ett nytt kapitel av Cuba historien :) Hvis du har med egen pc og bruker FireFox så kan du laste ned noe som heter ScribeFire, den gjør det letter og billigere for deg å blogge, da kan du bare skrive alt, og publisere når du har nett :)

Her i Oslo har vi fått besøk av Jo & Françoise fra Fontainebleau, så nå har vi gått på ski med dem og i morra blir det litt norsk mat til dem, pinnekjøtt :)

Kos deg med den deilige rom / vin blandingen!

Hilsen alle ifra Ekebergveien 5a

ps. I juli kommer det en ny gutt!!

marianne said...

Saa hyggelig med ny gutt i huset da! Gleder meg til aa hilse paa han:)klemmer