Sunday, March 15, 2009

Bahamas!

Hallo fra Bahamas! Ja dette var et sjokk! En knapp flytur unna Cuba med en noe paranoid og hviskende medpassasjer landet jeg i dag paa Bahamas. Helt ufrivillig, men noedvendig siden det ikke er lov aa vaere paa cuba mer enn to maaneder av gangen. Saa da tilbringer jeg en natt i Bahamas for den nette sum av 4000kroner (inkl fly og hotell). Jeg og Reidun har fartet litt rundt de siste dagene. Etter turen til Cienfuegos hadde vi avtale med Celina (vaar cubanske mor paa 61aar) om aa dra paa casa de la musica i Havanna. Hun hadde brukt hele uka paa aa stelle haar og negler og gledet seg stort! Jeg og reidun bestilte frisoertime og kjoepte neglelakk og oyenskygge. Klare for fest! Statlig frisoer er kanskje ikke helt optimalt da yrkesstolthet og arbeidsinnsats ikke alltid er like paa topp! Casa de la musica kommer til halv pris paa matine forestillingen, saa da dro vi paa det. Salsa og Reggaeton fra 17-21. Niesa til Celina var ogsaa med. Vi rocka dansegulvet! Etterpaa dro vi paa stambaren Oasis og dansa mer salsa, chachacha og Reggaton til de sene nattetimer. I dag tidlig dro reidun til Vinales for aa klatre og jeg til Bahamas. Noe reduserte sjanglet vi oss inn i hver vaar buss i dag tidlig. Herlige Celina stod selvfoelgelig opp og lagde kaffe og jus til oss foer vi dro. Jeg maa paa imigrasjonskontoret paa tirsdag for aa endre visumet mitt til familievisum , naa som jeg har faatt en cubansk mor, og saa drar jeg videre til vinales paa onsdag morgen for aa klatre med reidun.

Bahamas er helt sykt!!!!!! Klarer nesten ikke aa forklare det.... man maa se for seg alle de multinasjonale selskapene og soeppelkjedene i hele verden plassert i en og samme gate. Omkranset av cruiseskip og krydret med illegale migranter fra hele verden. Det er visst ingen skatter og avgifter her saa derfor ogsaa veldig populaert for banker og selskaper og slaa seg ned. Et slags karibisk Sveits. I passkoen paa flyplassen fikk jeg virkelig foele forskjellen paa nordamerikansk og cubansk koetaalmodighet...det ble faktisk slaasskamp mellom to middelaldrende amerikanere fordi den ene sneik i koen...say no more. Min cubanske onkel Victor bruker alle sine dager paa aa staa i koe, inkludert 6timers koe for aa kjoepe egg... Aldri har jeg sett slagsmaal i en cubansk koe...Bastabom! Hasta La Vista! Hvis noen husker The Love Boat ,tv-serien fra min ungdom situert i Acapulco, vel, det er litt saann her naa, bare litt mer av alt! GLEDER MEG til aa komme tilbake til Cuba!

1 comment:

~ Vegard ~ said...

Fantastisk!! Love Boat!! haha

4000 spenn for nytt visum, skitt as!! Hardt utover reisebudsjettet!

Bra skriving Marianne, utrolig gøy å lese :)

Kos dere videre !