Thursday, March 12, 2009

Chicas catolicas

De fem aktivistene som er fengsla i USA (pluss en geit!)
Yarobis klatrer paa et av prosjektene sine. Mulig Cubas foerste 8c

Jeg rapellerer av en sinnsyk rute i Vinales.


Pedro og Marit paa besoek i Vinales



Jeg og bestefar Don Antonio i Vinales




Ja da er vi paa reise! Tok oss ut av Havanna i taxi sammen med Kyle fra Montana som hadde en noedsituasjon paa gang og maatte komme seg raskt til Cienfuegos. Han hadde seilt sammen med kjaeresten fra Honduras paa baaten til en tysker. Naa stod tyskeren klar for aa stikke av med alle tingene dems og pengene. Kjaeresten til Kyle hadde tilkalt politiet i Cienfuegos som naa holdt tyskeren i sjakk og i havn. Vi kom oss dermed billig ut av Havanna. Innlosjerte oss hos en rocke-manager i rullestol foer vi neste dag kjoerte hest og kjaerre til Playa Rancho Luna, en knapp time utenfor Cienfuegos. Hestefoereren Juan Carlos pludret i vei om stort og smaatt imens han skulte rundt seg for aa passe paa at ingen politimann saa at vi satt paa. Hestetranasport er bare for cubanere nemlig! Vi stoppet aa plukket frukt fra traerne og vi kunne by paa oel og toblerone fra sekken. Der har vi pleiet hudfarge og slitne hoder etter noen intense dager i Havanna. Intrykkene er sterke og mange. Spansken gaar i boelger, men jeg tror den blir bedre og bedre.

Reidun er selvfoelgelig et raaskinn paa dansegulvet (hun danser visstnok puertoricansk salsa!), imens jeg er litt mer saann norwegian stiffness. Uansett skal vi hive oss rundt paa litt salsadans i kveld paa den lokale casa de la trova - trubadurhuset! I morgen stikker vi tilbake til Havanna. Paa soendag drar jeg til Bahamas (!) for aa fornye visumet mitt (for en dag) og Reidun tjuvstarter paa klatringa i Vinales. Vi har gjennom kontakter i Norge og paa Cuba havnet hos fantastiske Celina og Jesus. To flotte mennesker som holder paa aa pusse opp huset sitt. Faren til Jesus var slave og de har begge sterke liv bak seg, men gode haap for fremtiden tror jeg. Hun er lykkelig over aa ha to jenter i huset hun kan koke og stelle for, og lykkelig over at vi har sikret oekonomien hennes for en stund. Paa loerdag skal jeg, Reidun og Celina paa casa de la musica for aa danse. Det blir stort. Haarklipp, manikyr og sminking paa formiddagen, og saa fest paa kvelden.

Ellers har vi vaert innom kunstmuseum, treningsstudio (der vi selvfoeligelig maatte vise oss frem og pumpe mest mulig jern til stor fornoeyelse for bolegutta!), vi har testa ut baade roedvinsbrisen og rombrisen og funnet ut at de blaaser litt i ulik retning og egner seg til ulike ting. Fotball paa stranda og mange ulike spennende og opprorende samtaler med cubanere av ulike slag. Jeg har satt i gang med hekla lue produksjon, funnet meg en garnbutikk i Havanna og allerede distribuert en av luene til en av mine cubanske venner. De laerer raskt og vil gjerne starte lueproduksjon selv. Kanskje en gang i fremtiden kan vi opprette en norskcubansk hekleluesamproduksjonsavtale! Det hadde vaert noe.

Feltarbeidsmessig er det krevende aa skulle holde fokus paa tematikk, skriving, avstand/naerhet, objektivitet, bredde, relevans.... Reidun er en god og reflektert samtalepartner, saa det er veldig flott. Jeg foeler jeg staar ovenfor en del valg i forhold til valg av tema og fokus samt strategi fremover, saa det blir utfordrende.
Haaper alle har det bra i snoekavet i nord. Her ligger vi i underkant av 30 grader pluss og blaa himmel....

2 comments:

Unknown said...

hei hei.
Du imponerer meg=) kjempe arti å lese, blir super reise syk.
Høres ut som du stor koser deg.
Alt vel i københavn. Lasse prøver å finne jobb, så min framtid er stadig vekk usikker. Aner ikke hvor jeg er om et halvt år, litt spennende, men ganske frustrerende når man ikke kan planlegge noen ting i tilfelle vi skal flytte eller lasse ikke får jobb=)
Sigrid kommer neste helg. Gleder meg. Blir nok litt vin hygge kan jeg tenke meg=)
Pass godt på deg selv og fortsett å kos deg
stor klem

kirsti said...

Cuba, Bahamas, Sør-Afrika. Snart er du paa vei til Bahamas og Benjamin er paa vei til Sør-Afrika.Vandring gjennom Krügerparken hoeres ikke daarlig ut det heller. Jeg fyller badestampen for nte gang, og ser om det er mulig aa tette lekasjen. Det er et lite haap, ikke alt vannet hadde rent ut i loepet av natta. Det drypper fra hustakene og det er definitivt vintervaar. Onsdag er det konferansierjobb paa Mono, deretter er det en hel maaned med egne aktiviteter for meg. Det er lenge siden siste, og jeg haaper aa nytte tiden vel. Ny bryter sola igjennom her oppe i hoeyden, og kansje blir et en skitur i dag. Slett ikke verst det heller.Hils Reidun og Marit! Ha fint opphold i Vinjales!
Klemmer fra Kirsti