Thursday, March 5, 2009

Techos superlocos!

Reidun Bolsoe has arrived! Jeg er tilbake i Havanna etter to-tre uker i Vinales. Reidun kom med norgespakke fra kirsti som var full av godsaker (brunost er naa introdusert for Ana Maria og Victor og det slo an som bare det. Type Gubrandsdalsost. Soet og god som de liker den). Ellers gikk melkesjokoladen til Marit, som har hatt store abstinenser. Og twisten ble naermest fortaert innen det foerste kvarteret! Herlig. I tillegg hadde Reidun med seg Bacalao (klippfisk altsaa) fra Norge! Den eldre generasjonen cubanere snakker nemlig om Bacalaoen fra Norge med taarer i oynene. Saa naa maa vi bare vente en ukes tid paa at potetavlingene skal naa Havanna, saa er vi klare for Bacalaofest!

Siste uka har jeg fatt klatret masse - og for en klatring det har vaert! Jeg er imponert! Klatring som jeg aldri har gjort foer. Brattebrattebratte saker, lett eller vanskelig. Stort sett godt sikret. De cubanske klatrerne er super gira og fulle av energi, oppdagerlyst og omsorg. De har vaert veldig inkluderende og stolte over aa vise frem alle craggene her. Potensialet er vanvittig! Har ikke saa mange bilder fra klatringen, men det kommer etterhvert haaper jeg. Klatret sammen med en gjeng med amerikanere som var svaert ivrige med baade video og kamera, hengte seg opp i tau og rigget faelt, saa det kommer nok noe fra den kanten etterhvert.

Jeg har lagt orkanprosjektet paa hylla for denne gang. Ble vanskelig baade med tilgang til informasjon og aa bedrive studie paa et lite sted som vinales - uten forskertillatelse. Jungeltrommene slaar raskere der enn i Havanna. Har andre, veldig interessante, saker som jeg pusler med og haaper blir noe ut av. Skal skrive mer om det neste gang! Derfor er jeg altsaa tilbake i Havanna. Denne gangen sammen med Reidun og det er fantastisk. Hun danset svansen av alle cubanerne foerste kvelden, saa det lover godt! Snakker spansk som en innfoedt gjoer hun ogsaa.

21.mars skal vi delta i en nasjonal klatrekonkurranse i vinales som eneste kvinnelige innslag. Det blir morro! Ellers blir det utforsking av Havannas mange muligheter, kanskje en tur til Trinidad og for min del en dagstur til Mexico for aa fornye visum. Vi fikk ogsaa vist frem litt girlpower gjennom urban buldring i gaar og de cubanerne stod beundrende og sjokkerte og saa paa dette merkelige fenomenet foer de til slutt heiv seg med.

Alt bra i Havanna! Good to be back etter en absurd tilvaerelse som La Turista i Vinales. Syns ikke det var lett aa vaere i Vinales som antropolog. Klatringen er fantastisk, de cubanske klatrerne er skikkelig gode mennesker - men som antropolog var det vanskelig. Jeg forble La Turista.

Naa leter vi etter et sted aa bo i Havanna. Ikke lenger plass der jeg har bodd til naa, saa da er det ut paa leting. Stort sett er det ganske dyrt over alt, saa det gjelder aa ha de rette kontaktene. Det ordner seg nok.

4 comments:

pablo said...

Que bieeen!! Veo que todo va bien, ahora con Reidun estareis fanaticas por escalar!
Esta bien leer todo esto y aprender un poco mas noruego hehehe!!
Abrazos para La Tuirsta!

Øyvind said...

Bare legg antropologien på hylla Marianne, putt heller opp en haug med heftige nye ruter!!!:)

Venga Chicas!

kirsti said...

Kjaere turisten. haaper dere har gode dager, paa stranda, paa salsaen, i gatesmugene og over alt. Gleder meg til aa hoere om neste hjem du finner deg paa cuba. Sikkert et fargerikt vertskap der ogsaa. Og om visumturen. Her er det fremdeles vinter og hvite hustak. Benjamin lader opp til afrikatur, vi skal samles til godturpaareisenmiddag paa onsdag. Han er vel forsynt med myggnetting o.a. tror jeg. Din onkel Nils har rett og slett faatt en blodforgiftning og ligger paa gjoevik sykehus, men han svarer fint paa antibiotika, saa alt ser ut til aa gaa bra. Jeg har sendt blomst fra oss alle, og han ble veldig glad for det. Jeg ringer hver dag og foelger med. Ellers er det ingen store nyheter herfra og det meste er som vanlig. Har varmen kommet til habana? er du brun og fin naa? ser ogsaa fram til aa hoere beskrivelser av trinidad. Hils reidun og marit! Klemmer fra Kirsti

marianne said...

Hola Pablo! Como va la vida en Oslo? Har du planer etter sommeren? Blir du i Norge?

Oyvind - jeg gaar for en veloverveid balanse mellom antropologien og klatringen - lar seg egentlig kombinere ganske bra!

Kirsti - hils saa masse til Nils fra meg. Hvordan fikk han blodforgiftning? Hoeres litt sjeldent ut!

Store klemmer til dere alle fra meg!